Vimexx Facebook

Onderwerp: email gehad met verlenging domeinnamen

26-12-2023 15:42

Hoi,

 

Ik krijg een email met daarin een verlenging voor domeinnamen. Nou wil ik deze domeinnamen helemaal niet verlengen. De einddatum van de domeinnamen staan op 09-02-2024 (dus meer dan 1 maand) en nu moet ik verplicht deze domeinnamen betalen zonder dat ik de mogelijkheid heb om deze te stoppen? Als dat zo is, dan verhuis ik al mijn domeinnamen naar een ander en zal ook nooit meer hier een domeinnaam hier aanschaffen. Voorheen was het zo dat een domeinnaam automatisch werd opgezegd wanneer je deze liet verlopen, maar nu sturen je meer dan een maand voor afloopdatum van het 1-jarig contract al een factuur.  

26-12-2023 16:21
#4782

Dat is helaas hoe het bij Vimexx werkt.

26-12-2023 16:38
#4783

Even gezocht:

Volgens de wet Van Dam heb je als consument het recht om een stilzwijgende verlenging een maand vooraf op te zeggen. De 45 dagen die Vimexx hanteert is dus wettelijk niet toegestaan.

https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

Ik ga toch eens informeren hoe het ACM hier tegenaan kijkt.

26-12-2023 16:50
#4784

Ook de ACM geeft een opzegtermijn aan van maximaal 1 maand.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggen

Op de site van ACM kan je ook een melding doorgeven indien Vimexx zich toch niet aan de wettelijke termijn gaat houden.

Let op: dit geldt alleen als je de overeenkomst als een consument bent aangegaan, dus niet zakelijk. Vimexx kan een hoop klachten voorkomen door ruim vooraf even een melding te sturen voordat een pakket of domein verlengt gaat worden. Hopelijk gaan ze dit nu alsnog oppakken.

 

26-12-2023 18:15
#4785

Hoi Perry, dank je voor je reacties. Ik neem aan dat Vimexx zich houdt aan hun eigen beloften. Als je namelijk op de website zoekt naar factuur en dan kiest voor domein, kom je het volgende artikel tegen: https://www.vimexx.eu/help/betaal-je-een-domein-per-jaar-of-per-maand?s=1de38a78f2e8b04a9ccb941ebee441d2

Ik zal hieronder de tekst van het artikel kopiëren:
 

Betaal je een domein per jaar of per maand?

Bijgewerkt op 26-08-2018

Een domeinnaam betaal je per jaar. Wanneer je een domeinnaam bestelt dan is dit voor een minimale duur van één jaar. Je kunt in je winkelwagen eventueel zelf kiezen voor 2 jaar en in een paar uitzonderlijke gevallen is de minimale duur twee jaar. Als de minimale afname periode anders is dan één jaar zal dit uiteraard duidelijk vermeld worden.

Je zit bij vimexx.nl nergens aan vast. Wanneer je een domeinnaam koopt reken je deze tijdens je bestelling meteen af. Je bent dan voor de duur zoals op de factuur vermeld staat eigenaar van de domeinnaam.

Enige tijd voor de domeinnaam afloopt zullen wij je hier over informeren. Indien je deze domeinnaam niet wilt houden, kun je hem gewoon laten verlopen. Je hoeft dan niets te doen. Wanneer je de domeinnaam wel graag wilt houden dan kun je deze direct zelf in je klantenpaneel verlengen. Ook de verlenging van een domeinnaam is voor minimaal één jaar.

 

----------------

 

Dit is ook altijd hoe het was en zo heb ik het ook altijd ervaren. Ik heb redelijk veel domeinen hier ( en gehad ) en nog nooit eerder dit meegemaakt. De factuur die ik kreeg ging ook expliciet over verlengingen van domeinnamen. Dus geen hosting erbij.

- 5 van 5 sterren -