Vimexx Facebook

Onderwerp: PHP 8.x planning

25-06-2022 20:20

Ik zie dat steeds meer pakketten vragen om minimaal php8. Wat is de planning om de servers over te zetten? 

19-07-2022 13:59
#3823

In november 2022 bestaat php8 al weer twee jaar en versie 8.1 één jaar. Verder stoppen dan ook de beveiligings updates voor PHP 7.4. Ik neem aan dat een serieuze hosting provider als Vimexx het niet zo ver laat komen en in de komende maanden op alle servers 8.0 / 8.1 beschikbaar maakt.

Wel jammer dat er geen antwoord van Vimexx in dit forum wordt gegeven met een planning per server.

21-07-2022 08:30
#3824

Ik was altijd wel tevreden over de mogelijkheden bij Vimexx. Maar ik kan nu al 2 jaar mijn software niet meer updaten naar de laatste versie, en dat allemaal om de simpele reden dat de provider geen php 8 ondersteunt.

Het is voor mij een reden om verder te kijken. 

21-07-2022 09:21
#3825

Ik heb mijn domeinnaam plus hosting geprobeerd te verhuizen zonder sucess maar wel betaald

22-07-2022 13:40
#3828

Tegenvraag : waarom wil iedereen toch zo graag (en snel) naar de hoogste php versies. 
7.4 is een prima versie (ja ok, updates worden niet meer gemaakt) 8 werkt vrij goed, en 8.1.x na ja...

Zolang je zelf niet bezig bent (coderen en ontwikkelen), en afhankelijk bent van software van derden (cms systemen etc..) ben je ook afhankelijk van hun respectievelijke aanpassingen.
En is je kennis wat minder (update je traag of vlug), en je site draait keurig op bijv. php 7 : oehh sneller, beter, veiliger ga naar 8.. bamm treur treur.. de site/delen werkt niet.

Het php consortium werkt snel en is bezig met aanpassingen en php 8.1.8 is laatst stabiele (in  php code) ... Ik begrijp waarom, maar tussen de mogelijkheden van... en werkelijkheid in gebruik (op tijd) ..zitten grote afstanden.

Veiligheid : het toverwoord...  Neem je eigen site eens onder de loep, en wees eerlijk..kun je zelf niet ook iets beter eraan doen?.
Ben wel zo eerlijk om te zeggen dat v5.x eigenlijk niet echt meer kan.. (maar wie ben ik om te zeggen dat bestaande sites die erop draaien, weg moeten?).
Maarr. als dit voor de hostingprovider een gevaar oplevert...dan kan men ingrijpen en een minimum instellen. (en als een gebruiker dan nog niks verandert aan zijn eigen 'handelswijze' (probeer het netjes te houden), schiet je ook niks op. 
Derhalve MAG er gerust 8.1 op de servers (niet gekeken of 8.1 , maar weet dat ik 8 kan gebruiken; het is helaas zo, sorry voor diegeen die het nog niet hebben), maar bij wie moet je met je problemen zijn als je besluit dat te doen (8.1)... 
Ik zit nog bijna dagelijks met de neus in de code, en soms wordt men gewoon letterlijk ingehaald..



 

24-07-2022 10:35
#3829

Laravel 9 vereist PHP 8.
Je codebase up-to-date houden zorgt er inderdaad voor dat je site beter is beveiligt...Het is bijna 2 jaar verder sinds PHP 8 is gereleased. Wanneer je als programmeur niet bij blijft, dan loop je snel achter, en 2 jaar is een lange tijd met veel nieuwe ontwikkelingen.

Een ander voordeel van je codebase up-to-date houden is dat je makkelijker een versie update wanneer er niet te veel versies tussen zit.

26-07-2022 15:39
#3832

Beste,

Ik begrijp inderdaad dat er op sommige servers PHP 8+ mist en dat dit zeer vervelend kan zijn. We zijn daar intern mee bezig om  een aantal servers te migreren, helaas is dit niet iets wat we binnen een aantal seconden hebben gedaan. Dit vergt voorbereiding en planning. Daarnaast is het zo dat het migreren zeker +24 uur kost, vandaar dat dit niet met een simpele aanpassing te doen is.

Maar we zijn druk bezig om nog een aantal servers over te zetten naar PHP 8+. Eventueel kun je contact opnemen via een ticket om na te gaan of we je account kunnen overzetten naar een PHP 8 server.

Met vriendelijke groet,
Hjalmar.

- 5 van 5 sterren -