Vimexx Facebook

Onderwerp: Varnish actief of niet?

10-03-2019 11:56

Op mijn site https://www.miekeenpatrick.be/  heb ik alle stappen doorlopen om Varnish te activeren incl. het oplossen van de "Too many redirects" foutcode.

Nu draait de site goed. Ik merk alleen geen snelheidswinst en als ik ga kijken op https://isvarnishworking.uk/  dan zegt hij:

"Fail! Varnish is not running on that domain. "

Bij inspectie blijkt er geen X-Varnish tussen de headers te staan.

Op intodns.com geeft hij 2 fouten: "Missing nameservers reported by parent" en "Missing nameservers reported by your nameservers"

En op www.ssllabs.com  geeft hij: Warning: Inconsistent server configuration

Hoe kan ik zeker zijn dat alles juist ingesteld staat? Op dit forum en in de help wordt er weinig gesproken over Varnish, terwijl het toch een vrij complexe materie is.

Ik heb hier gelezen dat je met een ping het ip-adres kan checken en dat je in de A-records kunt doorverwijzen naar het IP-adres van Varnish, maar ik vind nergens terug wat dit IP-adres is...

Weet iemand raad?

 
13-03-2019 17:35
#1922

Beste Patrick,

Je domein maakt gewoon gebruik van Varnish heb ik zojuist gecontroleerd. Dit staat goed geconfigureerd.
Dat dit niet in de headers terug te zien is, komt doordat we een custom varnish configuratie gebruiken.

Wat je eventueel nog kunt doen, is de AAAA records voor je domein uit DirectAdmin verwijderen.
Als er nu over IPv6 verbonden wordt gaat dit namelijk nog wel rechtstreeks naar de lokale server en niet naar de Varnish server.
Dit hoeft enkel voor miekeenpatrick.be. en www, omdat Varnish niet voor subdomeinen werkt, tenzij je deze als volwaardig domein hebt toegevoegd.
Dit is bij jou op dit moment niet het geval. Als je dit nog wel zou willen staat hier uitgelegd hoe je dit kunt doen: https://www.vimexx.nl/help/subdomein-als-volwaardig-domein-toevoegen

Het kan verstandig zijn om 2 a 4 uur na het verwijderen van de AAAA records even opnieuw een SSL certificaat aan te vragen, om er zeker van te zijn dat deze automatisch verlengd wordt.

De inconsistente nameservers heb ik zojuist gecorrigeerd. Deze stonden bij je domeinbeheer naar de .be nameservers en in DirectAdmin naar .nl.
Ik heb ze nu in DirectAdmin ook naar .be gezet. Daarmee zou dat over 2 a 4 uren opgelost moeten zijn.
Het IP adres van de Varnish server staat bewust niet openbaar vermeldt, omdat dit de kans op DDoS aanvallen zou vergroten.
Je kunt echter in de Varnish plugin zien of het goed geconfigureerd in DirectAdmin staat en dan bij DNS beheer het IP adres terugvinden.
(Bij jou staat het in ieder geval sowieso goed.)

Met vriendelijke groet,
Arnoud

14-03-2019 07:11
#1923

OK, Arnoud, bedankt voor het antwoord.

Nog 1 vraagje. Als ik de AAAA-records verwijder, is de site toch niet meer bereikbaar via IPv6? Of is dat allemaal nog niet zo belangrijk?

 
14-03-2019 09:11
#1924

Beste Patrick,

Dat klopt inderdaad, dan is de site niet over IPv6 bereikbaar. Het is maar net waar je de prioriteit hebt liggen.
Iedereen de Varnish site 'voorschotelen' of verbinden over IPv6 mogelijk maken. Beide hebben invloed op de SEO weet ik toevallig, maar wat er meer invloed heeft zou ik niet weten.
Gevoelsmatig zou ik de laadtijd (en dus Varnish) zeggen. Dit is echter slechts een gevoel.

Er zijn in ieder geval nog genoeg hostingpartijen die helemaal geen IPv6 aanbieden.

Met vriendelijke groet,
Arnoud

14-03-2019 16:10
#1929

En als ik het IPv6-adres gewoon laat staan, kan dat kwaad? Zo komen de meesten toch op de varnish terecht en die enkeling (als hij al bestaat) die via IPv6 de site benadert, krijgt dan toch nog iets te zien.

 
19-03-2019 17:47
#1938

Beste Patrick,

Dat klopt inderdaad, de site wordt gewoon getoond, ook als er rechtstreeks met de lokale server verbonden wordt.
Het IPv6 adres zal dus nooit een kapotte pagina tonen doordat Varnish aan staat oid.

Je kunt hem gewoon aan laten, als je wilt.

Met vriendelijke groet,
Arnoud

- 5 van 5 sterren -